O fortuna wordt in de Carmina Burana 2 keer gezongen, wie weet de reden daarvan?

In geen enkele opera komt een lied 2 keer voor, o fortuna wordt in de Carmina Burana twee keer gezongen als openingslied en als finale.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Orff liet zich bij het componeren niet alleen inspireren door de middeleeuwse teksten, maar vooral door de afbeelding op de eerste bladzijde van het handschrift met de liederen. Op die miniatuur staat een wiel, het rad van fortuin. Onderaan het wiel ligt een koning in de modder en erbij staat in het Latijn: ik heb geen koninkrijk. Links stijgt hij op met het wiel en daarbij staat: ik zal regeren. Bovenaan het wiel zit hij op de troon: ik regeer. Rechts daalt hij met het wiel af: ik heb geregeerd. De koning eindigt weer waar hij begon, onderaan.

De compositie vertelt hetzelfde verhaal. Het begin is onderaan, en daar wordt het noodlot beklaagd. Fortuna is de godin van het lot.
Dan komt de lente. De natuur komt tot bloei, en de liefde bloeit ook op. Verlangen om bij de koningin van Engeland in de armen te liggen.
Bovenaan is het koningschap bereikt. Vervolgens daalt het weer langzaam af. Overgave aan de liefde die uitmondt in totale overgave. De cirkel is rond nadat men zich geheel aan z'n geliefde heeft onderworpen.

De liederen zijn in drie rubrieken onder te verdelen. En die worden ingekaderd door het eeuwig draaiende Rad van Fortuin. Die inkadering komt ook tot uiting door het beginnen en eindigen met O Fortuna.
Amadea